Tack snälla LindaH för din hälsning! Den värmde!
Det är så roligt när ni kommenterar inlägg. Jag försöker då att lämna ett svar hos er och i vissa fall svarar jag i kommentarsfältet eller skriver ett inlägg om frågan. Här kommer receptet som du efterfrågade och enligt mig är det en riktig höjdare. Kommer från Lättlagad GI.

Vad gäller frågan om grädde så verkar valet man ska göra bero på hur mycket fett man får i sig genom resten av kosten samt hur mycket kolhydrater man lagt till efter rivstarten.
Jag är långt ifrån någon dietist och har bara min egen erfarenhet och det jag läst att luta mig mot, men så här gör jag. Jag äter fortfarande relativt lite kolhydrater och i stort sett inga snabba kolhydrater. Därför väljer jag alltid ”orginal” på mjölk, fil, smör, creme fraiche, färskost, ost och liknande. På grädde väljer jag oftast matlagningsgrädde (15%) men då och då vispgrädde. Jag använder aldrig margarin eller vegatabilisk grädde. Jag väljer bort produkter som är ”sockerfria” men har andra syntetiska sötningsmedel i sig. I sin helhet ger det mig en kost som jag håller mig mätt på och som blir väldigt god! Det ska kanske nämnas att jag inte vill gå ner eller upp i vikt och tränar 2-3 gånger per vecka. Vid andra förutsättningar kanske man behöver göra andra val.

Det finns inpräntat i många av oss att vara lite rädda för dessa feta produkter, med tanke på Livsmedelsverkets kostråd om ökat kolesterol och åderförkalkning. I denna frågan har jag influerats av flera artiklar i bland annat DN och Dagens Medicin som menar att det inte finns belägg för att mättat fett skulle vara skadligt i den mening som Verket påstått. När man kan se att det i Verkets styrelse finns flera livsmedelsproducenter så tappar i alla fall jag förtroendet och går på min egen känsla av vad som fungerar för mig. Om jag har förstått det rätt ska det komma nya kostråd under hösten 2011 och det blir intressant att ta del av dem.