Här kommer ett app-tips! LCHF-recept! Mycket bra läsning under ”läs” – information som ALLA borde ta del av, spännande recept och flera smarta råd under tips.

20120106-010637.jpg

20120106-010645.jpg

20120106-010653.jpg
Jag ser GI och LCHF som släktingar, i var sin ände av samma skala. Det finns strikta varianter av båda och någonstans på mitten så möts dem.

Jag är fullkomligt överens med alla som vill äta naturlig mat som inte gör oss sjuka. Jag har fattat detta med att dra ner på kolhydraterna, det hjälpte mig trots allt att tappa 16kg 😉 men jag är inte så känslig att jag i balansfas inte kan äta mejeriprodukter, nötter, quinoa och andra saker med långsamma kolhydrater. Vad jag inte fattar är varför det ska vara en etikett på maten? Är inte det mer förvirrande med GI, GI noll, GI rivstart, ISO, Stenålderskost, LCHF, Paleo, LCHQ och dessutom alla författares varianter och nyanser, än klargörande? Kan vi inte bara kalla det för lågkolhydratkost och hur mycket kolhydrater det innebär är individuellt men kolhydrater i överdriven mängd eller av konstgjord sort är uteslutet?

Ja jag vet inte. Jag själv brukar konsekvent kalla min mat för GI (i viktnedgången åt jag enligt rivstart och nu med lite kolhydrater) eftersom jag äter kolhydrater men många av idéerna är helt samma som inom LCHF så jag kanske lika gärna skulle kunna säga det. Fast den grupp av personer som tycker sig äga begreppet LCHF har nog andra åsikter och vill noga skilja på begreppen och hånler i vissa fall åt GI. Så himla synd att denna kamp ska finnas, varför inte gå samman? Målet att så många som möjligt ska må så bra som möjligt samt att nå fram till myndigheter är väl detsamma? Jag tror inte att man når dit genom att kasta skit på varandra vilket tyvärr är jättevanligt.