Nu gäller det tvättstugan igen.
Ända sedan vi ritade den har vi tänkt ha betonggolv där. Och vi ville experimentera lite, se vad vi kan åstadkomma själva utan att hyra in en specialfirma. Anledningen att vi vill experimentera är för att vara lite pålästa när det kommer till utbygge av huset och eventuellt betonggolv där! I tvättstugan kan vi testa lite, blir det inte bra lägger vi plattor.

Vi gjöt plattan på det vanliga sättet och den har värmeslinga i delen för tvättstugan, sedan ”stockades” den av för att bli jämn. Sedan har Mattias ”stålat” den, han har haft ett speciellt verktyg som han har dragit över ytan. Svårt att förklara men ytan är nu ganska jämn. Den har vissa sprickor men det får betonggolv nästan alltid eftersom det krymper när det torkar. Det har också fått lite flammor vilket kommer av cement som stigit till ytan, det kan man nog inte beräkna på förhand om det kommer hända. Just nu håller vi på att vattna plattan eftersom betongen bränner och inte får torka för fort. Samtidigt googlar jag betonggolv som en galning!

Dels kan jag tänka mig det rutiga golvet jag visade i veckan men det kunde även vara fint att lacka golvet och ha det som det är. Försöker få reda på om man ska lacka det först och polera det sedan eller om vi ska polera det nu och sedan lacka. Det verkar som om man gör bäst i att lacka och sedan polera. Jag vill inte att ballasten, småstenen, i betongen blir synlig så jag tror inte att vi kan slipa speciellt mycket på det nu. Jag vill inte ha det högblankt á la isbana. Sammetsmatt och lite rått. Jag googlar vidare och har ni tips tas de tacksamt emot!

Maliin Stoor har flera fina betonggolv i sitt hus!

Så även Caisa K som här beskriver hur de gjorde.

Likaså har Lilla huset på prärien ett superfint betonggolv!

Även Aratorp visade ett fint golv i veckan.

Det där jag skrev om att jag ”bestämt mig” om hur tvättstugan ska se ut kan ni ta med en nypa salt… Det kan ändras många gånger. Fast i det stora hela är det kanske samma, kontraster och enkelt med roliga, gärna små färglada, detaljer, ljus och okomplicerad bas. Nu är jag sugen på att ha råspont och målade rutor (vitt + ljusgrått) i taket. Vita matta väggar, vita blanka luckor, grått matt betonggolv och svart dörr.

20120522-104708.jpg

20120522-104719.jpg
Tvättstugans golv i tisdags.

20120522-104749.jpg
Att jämföra med förrådets golv som är ”skurat”.