Klockan är 22,50 och jag har nyligen kommit hem från en pluggrunda hos en kompis i Åkarp. Det var ganska tråkigt att vänta i 25 min på sent tåg… Regn och blåst gör det ganska rått…. Skönt med golvvärme när jag äntligen nått hemmet!
Skickade in en bit ost med nötter och honung i ugnen och förbereder mig för en dust till med rättshistoria. Dygnet är hyfsat felvänt just nu. På onsdag smäller det och efter den muntliga tenta hoppas jag kunna berätta om decembers tentor och beskedet på fördjupningskurserna. Tentabeskeden har kommit medan det andra, på kurserna, är ”något” försenat. Skulle kommit 16/12! Och kursen börjar på måndag! Vore intressant att veta vad jag ska läsa och få ett schema…. Amatörer!
Blablablablabla in i dimman! Ses på andra sidan

20120109-225521.jpg
1845 Lika arvsrätt för män och kvinnor införs
1858 Större delen av arbetsmarknaden öppnas för kvinnor ( tillträde till prästämbetet dröjer dock ytterligare 100 år till 1958)
1858 Mannen förlorar sin lagliga rätt att aga sin hustru
1919 Kvinnor får rösträtt
1921 Gifta kvinnor blir myndiga vid 21 års ålder (= varit omyndiga tidigare, make eller far var förmyndare)
1960 Lag om lika lön för lika arbete
1976 Ann Christensen blir Sveriges första kvinnliga professor i juridik (Lund).

Bara en handfull av viktiga händelser som lett till ökad jämställdhet. Tänk som det har sett ut!