Nu närmar sig julen med stormsteg, hahaha! Hörde ni att dom sa så på Nyhetsmorgon idag? Och det lät inte som om de skämtade, därför tyckte jag att det var ganska kul, advent och stormigaste vädret på åratal och allt!

Har sett att flera av er börjar fundera över julgodis och därför får ni en favorit från förra året i repris, se nedan. Sedan vill jag även presentera GI Snickers! Oerhört gott, enkelt och det var vad som var överrakningen från Mannen igår. Ikväll drar jag vinnaren av stegräknaren, inte för sent att tävla ännu!

20111127-140109.jpg

Smält/värm 1dl osötat jordnötssmör
Blanda i 2dl jordnötter (hälften saltade och hälften torrostade, eller vilka du har hemma!)
Bred ut på smörpapper
Häll på ca 150gr smält 70% choklad, bred ut
Låt stelna något, dela i bitar
Förvara i kyl

Idag har jag gjort lite GI-julgodis. Tryffel med smak av pepparkaka, chokladbräck, salta mandlar och glaserade hasselnötter.

Några tips utöver recepten:
Tryffel: låt den inte bli för kall innan du rullar den. Om den blivit för kall låt den stå framme tills den är seg. Då är det lättast att rulla. Jag tog pepparkakskrydda i.

Chokladbräck: ta de nötter du har hemma. Jag tog jordnötter, chashew, valnötter och russin. Går bra med bara jordnötter också! Tag mycket nötter i, det är lagom när du märker att chokladen inte skulle täcka fler. Tag lite flingsalt på.

Salta mandlar: ta i ganska mycket salt, låt dem stå inne lite längre än 10 min. När du provsmakar dessa och hasselnötterna, låt dom svalna lite först. Annars smakar det bara varm konstig nöt!


Lite ingredienser


Resultatet! Mums!!


Gottesugen man 😉