Ja då är det snart dags för nytt år. Min vana trogen tänkte jag skriva en kort sammanfattning för 2012, här hittar du mina tidigare!

Djuren
Ja ni som följer mig kan inte gärna ha missat att mycket kretsat kring våra kära djur i år. Stubben fick, som min väninna säger, somna på kökssoffan med stövlarna på. Han lämnade in här hemma och det gick fort. Lilla vännen, saknar honom fortfarande väldigt mycket. Vi skaffade en annan kise, Essie. Men efter bara 3 månader rycktes hon oförklarligt bort från oss. Det kändes väldigt tungt och var svårt att inte skuldbelägga sig själv, men vi vet nu att vi inte kunde gjort något för att förebygga detta. Tjorven har i stort sett blivit döv och Nova är allt ostadigare i sina bakben. Dom är 13,5 år och 10 år så det är gamla damer och vi njuter av varje dag vi har dom kvar, i sinnet är dom unga och spralliga som alltid. Hönsen har det bra i sitt lilla hus! Även i år fick vi kycklingar, både under en höna och i en äggkläckningsmaskin. Det var väldigt spännande! Vi sålde en flock till en tjej som heter Lotte och på köpet fick jag en kär vän. Härligt!

20121225-144606.jpg

20121225-145039.jpg

20121225-144937.jpg

20121225-145531.jpg

20121225-145633.jpg

Träningen
Vad man nog inte heller undgått här på bloggen under året är att jag utbildat mig till jympaledare på Friskis & Svettis. Ja det heter jympa med j! Det var en utmaning som var mycket större än vad jag kunnat föreställa mig och jag är väldigt stolt varje gång jag drar på mig ledarkläderna och intar mitten av salen.

20121225-145132.jpg

Huset
Mattias har återigen briljerat med sin händighet! Han har rivit vårt gamla uthus och, nästan helt själv, bygga ett nytt. Det han inte redan kan har han lärt sig längs vägen, som att mura tex. Han är så noggrann och hängiven, uthuset blev perfekt! Vi har ritat det och bestämt allt tillsammans och jag har hjälpt till så mycket jag har hunnit. Det är i princip helt färdigt. I trädgården har jag fixat lite småsaker, planterat och justerat.

20121225-144719.jpg

Skolan
Jag har nu bara några dagar kvar på höstterminen, sedan återstår endast en termin innan jag är färdig jurist! De senaste två terminerna har jag läst internationell miljörätt, skrivit en uppsats om ändringstillstånd för miljöfarlig verksamhet, läst förvaltningsrättslig fördjupningskurs och gjort arbetsplatsanknutet utredningsarbete om detaljplaner på en komun. Så min fördjupning ligger inom mark- och miljörätt vilket känns bra. Ska skriva ett examensabete på 30hp inom det området nu under våren. Som ett sätt att få studiemedel har jag även läst 4*25% på folkhögskola, globalisering, psykologi, träningslära och rörelselära. Det har faktiskt funkat väldigt bra! Har inte haft så mycket fritid kanske, men jag har hunnit med alla studier och även privatlivet. Jag ska köra samma upplägg under våren. Ska även söka lite stipendier och arbeten!! Spännande!

Vänner
Jag har haft förmånen att bli ”moster” vilket är döhäftigt! Ytterligare en väninna har annonserat att fler barn är på väg. Jag har fått många nya, otroligt fina vänner via bloggen, F&S och genom djuren. Jag har också lämnat några vänskaper som inte gav mig annat än magknip. Det var inte helt lätt men med facit i hand är det rätt beslut. Livet är för kort (eller för långt?!) för att spendera det med personer som inte vill ditt bästa. Rubriken blir kanske lite missvisande men 2012 firade jag och Mattias också 10 år tillsammans!

20121225-144551.jpg

20121225-145855.jpg

Bloggen
Ni har nog märkt det. Varken tid eller lust har funnits. Den haltar fram lite och jag läser hos er när jag kan. Era kommentarer läser jag alltid❤

2013
Under året som kommer hoppas jag att det efternamn vi sökt kan bli godkänt, ibland tar det lite tid men nu känner vi att vi kommit på något som skulle passa oss. hoppas att PRV tycker det också! Vi ska även hämta våra katter, Olivia och Oddi. Det ska bli så härligt! En kattunge, wow, det var länge sedan! Det blir ett nytt pass på F&S, fortfarande två gånger i veckan – tisdagar och lördagar. Vi ska bygga växthuset och lägga bark i köksträdgården. Vi har köpt lite belysning till trädgården i höst och till våren ska vi gräva ner alla sladdar och kanske sätta upp fler lampor. Det är så fint med ljus på byggnader och träd eller buskar. Men det största kapitlet blir nog ändå att slutföra studierna på universitetet och ge sig ut i arbetslivet igen… Förhoppningsvis få en trevlig tjänst och kunna få lite styr på livet, både tidsmässigt och ekonomiskt… Några nyårslöften brukar jag inte ge men jag upprepar gärna mitt mantra, work hard and be nice to people.

Gott Nytt År kära bloggis!

20121225-145054.jpg

Olivia Wilde och Audrey Hepburn