20121014-235025.jpg

I helgen har vi bakat en mycket god kaka utan varken socker eller mjöl. Så gott och man blir inte så där illamående som efter traditionella kakor. Passar er som undviker snabba kolhydrater och ja alla andra kakmonster också! Mycket gott! Receptet hittade jag på den väldigt trevliga bloggen 56kg och nedan ser ni hur jag använde det. Vi åt med grädde och hallon.

LCHF lakrits och chokladkaka

200 g mörk choklad (Jag använde marabou premium 86% eftersom den har minst andel tillsatt socker av de som fanns i min affär. Men minst 75 % kakaohalt.)
200 g osaltat smör
4 ägg
1 dl Ica Stevia Strö
1 dl vispgrädde
3 msk lakritspulver (Mitt kommer från Lakritsfabriken.)
1 tsk vaniljpulver

Sätt ugnen på 225 g.
Vispa äggen fluffiga och vispa sedan ner sötningsströet en liten stund. Vispa ner vaniljpuver och lakritspulver. Smält smöret tillsammans med chokladen. Blanda ner grädden. Vispa ner chokladsmeten i äggsmeten och häll i springform (mellanstor, min är 22 cm)
Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter. Låt stå kallt några timmar innan servering. Pudra gärna över lite lakritspulver innan servering!