Nu var det länge sedan det handlade om mat på bloggen. Jag har verkligen svårt för att ha några matvanor över huvud taget på sommaren. Jag vill inte vara inne, inte äta, inte handla, inte laga, inte planera – nada. Men nu börjar vi komma tillbaka i spåret och igår handlade vi lite. Hittade dessa färdiga köttbullar som får gott betyg av mig. Har iofs inte smakat dem ännu, men good on paper som vi säger. 80% svenskt kött och en hyffsat ren innehållsförteckning. I min värld ska korv och nu även köttbullar innehålla minst 80% kött för att jag ska köpa dem. Allra bäst blir det om man har tid att göra dem själv, men ibland får man prioritera.

Om jag hade kört strikt lågkolhydratskost så hade jag dock sett upp med dessa (precis som all halvfabrikat), innehåller trots allt både potatis, ströbröd, potatismjöl och socker. Kanske inte optimalt om du vill ha en viktnedgång eller är känslig för kolhydrater.

Gris- och nötkött (80 %), potatis, lök, ströbröd, ägg, potatismjöl, mjölk, salt, socker, kryddor, lagerblad, kryddextrakt.

Scan har ju en annan variant som många känner till, Mamma Scans köttbullar. De har en kötthalt på 73%, också svenskt kött. Innehållet är detta: Gris- och nötkött, vatten, potatis, potatismjöl, lök, jodsalt, potatisfiber, dextrose, socker, jästextrakt, kryddextrakt, kryddor. Dextrose är detsamma som druvsocker. Så det är mycket mer socker och potatis i dem.  Även vatten och jäst. Tviiii vale, låter inget vidare det innehållet!