Ja ni vet hur det är. Man åker iväg för att köpa en bröllopspresent och utöver det råkar man köpa ett nätt litet träd på över 2 m. Eh va, vet ni inte? Sånt händer mig hela tiden. Det var ett verkligt tillfälle som jag bara inte kunde motstå. Det var erbjudande om 50% på alla svenskodlade fruktträd, egentligen hade erbjudandet slutat att gälla men skylten var kvarglömd och jag fick det för 350kr, inte så farligt, eller hur! Tog det som ett tecken på att jag skulle köpa ett persikoträd som jag så länge velat ha. Sorten är Frost och nu ska den få en plats och jag ska sätta mig in i hur det ska skötas. Har ni några tips, ni som också har persikoträd?

20120707-202724.jpg

Persikoträdet till vänster på en tillfällig anhalt. Det ser lite snett ut men det är nog för att det är så högt och svajigt, det är ganska rakt med tjock och präktig stam. Det behöver lite beskärning om det ska vara friväxande som jag tänkt mig. Tilltänkt plats är vid körsbärsträdet nere vid hönshuset om ni minns. Antagligen en upphöjd bädd, tankarna spinner för fullt, ett annat alternativ är spaljerat vid nya uthuset. Vi ska gå runt med det i veckan och känna in var det passar.

20120707-205242.jpg

Så här står det i Beskäringsboken (en oumbärligbok för alla oss som har trädgård) att det ska skötas.

Detta ser vi framemot….

Och detta…

