20120629-232115.jpg

Bilder som min man har mms:at till mig och som gör att jag längtar hem! De yngsta kycklingarna fick komma till en utebur och blev helt wild and crazy över en grästuva med jord och en korv grillas i solnedgången. Åh!

Tredje dagen har passerat! Vi har jobbat med övningar för styrketräning, musikanalys, ledarskapsträning om och om och om och om igen.
Vi var två och två och satt ihop styrkeövningar till två låtar som vi först dissekerat och ”pinnat” och tagit ut tempot på. Sedan sattes vi ihop med en annan person och ledde varandra i dessa övningar. Vi gick igenom nästan alla styrkeövningar i rörelsebanken och tekniken för dem samt stora NO-NO som rumpan upp i plankan och liknande. Det är viktigt att alla rörelser utförs på ett korrekt och säkert sätt så att motionärerna kan härma och hänga på och få en säker och effektiv träning.
Det gick hur bra som helst att leda i styrkan och jag tänkte glatt Yes, jag är på väg, jag har inte lipat idag! Det går bra nu! Sedan kom vi till en annan övning. Då var vi fyra stycken som improviserade fram rörelser till en låt, kondition. Sedan fick vi bestämma att en av oss skulle leda den, låten spelades igen och vi gjorde rörelserna och eventuella förändringar. Inga papper, inga anteckningar, inget stöd. Sedan slogs vår grupp ihop med en annan så vi blev 8 st. ”Ledaren” togs från vår grupp och sattes att leda låten i en ny grupp. Iiiiiii, nu gick pulsen upp. Nervositeten kom direkt. Men jag gjorde det, utan att bryta ihop, och det gick ganska hyfsat! Övningen handlade om att få feedback på sin energi som ledare, så att man tappade takten och inte hade så genomtänkta rörelser var inte i fokus. Jag menar, vi hade jobbat med musiken i två låtar! Nämnde jag att vi blev filmade när vi ledde denna låt i vår nya grupp? Självklart, inzoomade och allt.
På kvällen fick vi personlig feedback från utbildarna och kursarna. Vad man är bra på och vad man ska jobba extra på. Utbildningskonceptet är så oerhört väl utmejslat, alla momenten kommer på en väl utvald plats och allt faller på plats undan för undan. Det upplevde jag under hela steg 1 också. Inget händer av en slump. Friskis och Svettis är en otroligt kompetent organisation och jag slutar aldrig att beundra det, det handlar om en ideell organisation! Fantastiskt! Efter feedbacken körde vi ett 60min jympapass som var till hälften bas och till hälften medel. Svetten dröp. FREDAGSRYS.