20120429-030004.jpg

Det finns en app som heter Pausa. Den innehåller mindfulnessövningar av olika längd och innehåll. Man instrueras att tänka på sin andning och leda tankarna så att man är närvarande och medveten om det kring sig. Jag blir fantastiskt lugn och vaken av det! Idag upptäckte jag att det finns en som heter Somna också, den laddade jag ner men har inte provat.

Jag tror att detta blir en form av positiv betingning, om man lär kroppen att reagera på det sättet när man andas så och tänker vissa saker så kan man få den reaktionen genom att extremt kort göra övningen. Så här: gör övningarna och lär kroppen. När du kommer i en stressad/frustrerad situation – tänk på övningarna och kroppen plockar fram det övningarna får dig att känna, det vill säga lugn och vakenhet. Har bara provat lite men är imponerad över vad vi kan lära muskler och nerver. Vi kan lära oss att kontrollera våra reaktioner! Det vill jag kunna!

20120429-030018.jpg

20120429-030411.jpg
AppStore 13 kr

Vi pratade lite om mindfulness på kursen idag när vi pratade om nedvarvning och avslappning som tillsammans med rörlighetsträning utgör typ 14 minuter i slutet av ett jympapass på Friskis. Dagen har sett ut ungefär som igår; start 8,30 och slut 21,00. Vi har pratat om rörlighet och konditionsträning, gått igenom rörelsebanken med alla olika tempon för dessa avsnitt. Vi har analyserat musik, ”pinnat” den och tillsammans med en kompis satt ihop rörelser till två låtar. Sedan tränade vi på dem, parades ihop med ett annat par och ledde varandra i var sin låt. Det var döjobbigt, vi hade inte valt musiken själva och inte haft så mycket tid att jobba med den. Noll kontroll och jag undrade varför i hela världen jag utsätter mig för detta. Samtidigt kom tanken att det bara är början, detta är ju ingenting, en låt inför 3 personer liksom. Och då blir det ännu värre… Jag är låååååångt utanför mig box. Nu några timmar senare så har jag i alla fall klart för mig varför jag gör det. Jag vill inte bli styrd och begränsad av rädsla eller nervositet. Jag tror att jag kan tycka att det är roligt att leda pass och vill prova det, jag kan inte acceptera att känslor avhåller mig. Jag måste lära mig att kontrollera känslorna. I ledarrollen såväl som privat och i arbetslivet. Så, mindfulness.

KRAM till er alla som lämnar så snälla och omtänksamma kommentarer! Jag är så nyfiken på att läsa hos er men måste stänga för dagen. Hoppas att ni är lediga, lata och lyckliga!