Betydande delar av dagen igår ägnades åt att göra detaljerade ritningar av växthuset och surfa efter bilder. Nu har vi ganska stora delar av det material som kommer att behövas och jag är rätt sugen på att pusha för att vi ska bygga det i år.
Vi har allt tegel, en dörr med gammalt glas i, växthusglas (200st 50*50cm nyligen fyndade på blocket för 200kr!!!) och två gjutjärnsfönster.
Vi behöver köpa trä till stommen, betong, murbruk och något till golvet. Funderar på skiffer, vad tror du om det?

20120519-125525.jpg

Växthuset ska vara 4*3 m och dockas till uthuset.
Hittade en artikel om att mura här! Sugen på att lära mig!

På Ven finns ett jättevackert växthus som ägs av keramikern Anna Molin. Hon har en damm som går igenom väggen och alltså ligger på både utsidan och insidan av växthuset. Jag är lite inne på att sno den idén. Vad tycker du? Över huvud taget har Annas växthus Cassiopeja alltid funnits i bakhuvudet.

Växthuset

Går man runt knuten…

Hittar man denna lilla goding! Naturligt avgränsad på utsidan och på insidan är den ca 1kvm och har raka, uppmurade, putsade kanter. Hittade ingen bild på det men man kanske kan föreställa sig när man ser denna bild som är från insidan.

De bilderna jag skrev om för ett tag sedan om ett orangeri har nu kommit på på Hus&Hem:s hemsida. Vår fotogenkamin är också redan inhandlad! Det kommer mest att vara ett mysrum även om jag kommer att odla och förvara en del växter där.

Vad tror du, kan det bli bra?
Skiffer på golvet? Eller kanske ölandssten?
Men damm då? Hiss eller diss?