Alla kategorier, år efter år, är KIRSKÅL.
När vi köpte vårt hus hade det i princip varit bortglömt i 8 år. Innan dess var det ett riktigt trädgårdsparadis med mycket blommor, grönsaker och träd. Mitt i buxbomhäcken, oxelhäcken och på flertalet andra ställen växte lönnskott. Vissa hade blivit riktiga träd och var väldigt svåra att få bort eftersom de flätat in sig i de andra rötterna. Men ännu värre var och är kirskålen. Oh söte Göte. Detta ogräs sprider sig med rotutlöpare och varje avbruten rotdel ger upphov till en ny planta. Stora delar av vår trädgård var överväxt av detta.

Åtgärder:
Rensa bort för hand, noga noga.
Byt jorden.
Gräv och kratta bort och så gräs, även om de återkommer i gräset så tål de inte att ständigt klippas och kommer att mattas ut.
Täck. Detta alternativ har jag dock inte provat, det låter inte så snyggt tycker jag, speciellt med tanke på att allt man läser om täckning av kirskål går ut på att det måste vara tjock mörk plast, bark eller tidningar duger inte. Täckningen måste ligga minst 2år.

Om du har växter som fått kirskål i sig kan de eventuellt bli fria från det. Bäst är nog att gräva upp dem och sätta dem i ”karantän” så det inte sprids vidare. Sedan kan du sätta tillbaka dem i rensat land eller på nytt ställe. Det kan hjälpa att skölja rötterna. Jätterams som har en tjock rotstam (ser ut som ingefära!) var inga problem att rädda på detta sättet. Iris däremot som har en tät klump av rimozoner kunde jag inte rädda. Buxbomen blev hyggligt fri, men det var svårt eftersom det rör sig om 10m 70årig häck som vi flyttade. Vi hade inte möjlighet att vara så noga som med små plantor. Klint, pion och rhododendron har också gått bra.

Det finns ett ogräsmedel som heter roundup som tas upp av växten och gör att dess alla delar dör. Jag har provat det och min erfarenhet är
1. Svårt att inte spruta på andra växter
2. Det kommer tillbaka, på samma ställe.
Rötterna måste bort manuellt!

Om du får in kirskål så rensa bort det så fort du kan! Får det sprida sig kan det förstöra jättemycket. En liten mängd finns nog i alla trädgårdar utan problem, men det kan ta över och är då väldigt svårt att bli av med.

20120509-125842.jpg
Meterlånga rötter är inte ovanligt…

20120509-130116.jpg
Alla djuren var nyfikna på mitt grävande förra året! Ser ni kycklingarna? Och spana in skottkärran med ogräs… Det var inte den enda kan jag säga!

Här ser ni några av de ganska stora lönnskotten som fanns över allt. Harre Guuud vad det såg ut… På alla sätt…