Fick ett önskemål om tips på frukostar och mellanmål som har lågt GI. Tänkte därför bjuda på några av mina favoriter, samlade från olika tidningar, böcker, bloggar och eget exprimenterande. Jag samlar allt i en lång lista så får ni äta det när ni vill, som frukost eller på eftermiddagen. Schyst att ni får välja va 😉

Turkisk yoghurt med lite honung och valnötter
En bit bireost med sockerfri marmelad
Råa morätter
Ett kokt ägg
Mandlar
Smoothie (mixa nötter, frusna bär, en banan och 3% sockerfri yoghurt)
Jordnötssmör (obs obs obs, välj sockerfritt inte sockerbaserat som de flesta är)
Omelett (kräftstjärtar/skinka/ost och pumpafrön – varieras i det oändliga)
Rullar av ost och annat pålägg – delikatesstallrik
Babybellost
Huskplättar (1,5 dl vispgrädde, 1msk fiberhusk, 2 ägg, 1krm kardemumma, 1tsk linfrön. Vispa ihop och stek i smör. Servera med grädde eller yoghurt och bär.)
GI bröd med mögelost
Äggröra med lax (perfekt om man inte kan göra omelett!)
Keso med frusna bär och nötter som gärna får vara rostade
Ostchips (lägg små högar med god ost på en plåt, ja med bakplåtspapper, låt smälta i ugn på ca 200grader)
Mörk choklad (minst 70% se upp med tillsatt socker, vissa smyger in det)
Mandelmuffins
Fil med hemmagjord müsli och bär
Avokadosallad med krabba
Frökex med hemmagjord ost (tack Nette för recepten)
Smörstekt äpple (tärna ett äpple, stek i smör, krydda med kanel och kardemumma, ha gärna i hackade hasselnötter också, servera med grädde.)
Micrat äpple med keso (tärna, smörklick, kanel och in i micron)
Blomkål med creme fraiche dipp
Ägg och baconmuffins
Tonfisk och creme fraîche
Rostade solrosfrön
Ost, chevré eller brie, gratinerad med olika nötter och lite honung
2 finncrips med flera ostskivor på

Colting tipsade i lördags om sin favoritfrukost, en pannkaka:
5 ägg
1 stor banan
1 stor sked ekologiskt jordnötssmör
Kanel
Frusna hallon och blåbär
Mixa och stek!

BON APPETIT!

Advertisements