Hoppsan! Efter en hel dag med funktionell träning (stenknackningen) tog jag och M två varv på Järavallen! Och lite core/styrka mellan varven. Jag visade M några core-övningar och han körde lite brandmansträning (knäböj med mig på axeln). Ha! 5:e löpningen någonsin. Riktigt kul! Lär bli återbesök.

20120409-092835.jpg
Funktionell träning enligt Friskis och Svettis är komplexa rörelser som aktiverar flera leder. Jämför stenhackningen där jag använde hela armarna, hela benen, mage och rygg med att i gymmet träna varje muskel isolerade. Passen på F&S går mer och mer mot funktionell träning vilket jag tycker är smart, tidseffektivt och säkert.

Ett varv är ca 2,25km så vi sprang 4,5km. Efter kursen vet jag hur pulsen, steady state och Borg-skalan fungerar så jag kunde lätt hitta rätt tempo, vilket jag inte gjort innan. Pulsklockan jag lånade hade dåligt batteri men jag tror att jag hade mellan 165 och 180 i puls.
Självklart körde vi ordentlig uppvärmning och stretch, det struntar många i och riskerar skador.

Efter träningen som tog totalt 45-55min så delade vi på en banan och en dinkelpannkaka. Hemma väntade kvällsmaten och soffan! Vi åt stekt kotlett med ugnsrostade grönsaker, sallad och bea. Yammie yammie!