Hahaha jag kan knappt fatta att jag gör detta, lägger upp bilder på mig själv där jag spänner musklerna framför spegeln. Det är lite skämmigt och jag förstår om ni sliter fram skämskudden. Men jag har ju lagt upp förebilder och bilder efter ett år med GI så jag kände att en uppföljning var på sin plats. Det är nämligen i dagarna exakt två år sedan jag började med GI och min hälsoresa, något som förändrade mitt liv, på många sätt. Dessa bilder tog jag i veckan. Hade inte någon tanke på att lägga upp dem då, så dom är inte så stylade. Rakt från verkligheten kan vi säga. Jag bjuder på dem. Pinsamt eller ej.

Hur lever livet nu då? Jo det är gott! Det finns så mycket god mat som är snäll mot mage och vikt så jag lider ingen nöd. Jag äter GI, ibland åt LCHF ibland mer liberal GI ibland GI rivstart. Eftersom min kropp är i god balans nu behöver jag inte jaga kolhydraterna på samma sätt som när jag började. Jag tar även ett ”straff” då och då, dvs min svaghet pizza eller något annat späckat med vitt mjöl och socker. Men då blir jag dålig i magen. Bättre att ta en riktigt stor fruktsallad, dinkelpannkaka eller popcorn. Inget som hör hemma i GI rivstart men gör inte så stor skada i en balanserad kost.
Det största problemet, utöver att magen blir kass, är inte att jag riskerar att gå upp i vikt av att ta en bit kaka eller vad det nu är, det är att direkt när man stoppat in sockret så kommer suget efter mer. Det är sjukt. En dag när jag slarvat med maten gick jag in på Burger King och beställde två små hamburgare. Åt dem och kände hur brödet, ketchupen och senapen var så söta. Direkt kom cravings efter pommes och läsk. Det var faktiskt ruggigt. Det går så snabbt och det finns så mycket dolt socker, man måste verkligen vara på sin vakt om man vill undvika det. Hur som helst, 80/20 är en bra tumregel tycker jag. 80% nyttigt och 20% extra gott. Fast, som jag alltid måste inflika, GI mat är alltid god🙂

Vikten har stannat kvar på 53-54kg som den ramlade ner till. Måtten har jag inte tagit på länge, men kläderna sitter som vanligt. Kanske har låren blivit lite större, tycker ibland att jeansen stramar där. Utöver bra kost på regelbundna tider tränar jag 3 gånger i veckan på Friskis och Svettis. Förra helgen på kursen blev det mycket mer och även denna vecka, endorfinsug tror jag att man kan kalla det beroendet😉 Att träna utan stora mängder kolhydrater är inga problem när kroppen ställt om sig.
Och att träna kan jag ju påpeka för nya bloggisar, är nytt för mig. Det var högst motvilligt som jag började för två år sedan. Tittade på klockan och pustade många många gånger under ett pass, kände mig spyfärdig och kunde inte gå på grund av träningsvärken. Nu tänker jag fan är det redan slut efter 60 minuter. Så igår råkade det bli 180 min av bara farten…

Tja det var nog allt jag kunde komma på. Detta med GI och naturlig mat utan tillsatser lagad från grunden är ju min livsstil nu och inget jag tänker så jättemycket på. Om ni kikar under ”Så kom jag i form med GI” ovan så har jag samlat en del länkar där, artiklen från Expressen och förebilder . Det går även att söka på GI så kommer en hel del recept upp. Och om någon har en speciell fråga om GI, att börja träna eller generellt om att göra en stor förändring är det bara att speak it out!

Till sist, jag började på måndagen innan påsk. Sedan hade vi påsklunch på långfredagen. Till midsommar hade jag gått ner 14kg. På två år har jag blivit hyfsat vältränad. IBS:n försvann direkt. Så vill du börja är det bara att köra! Idag! Du har många hälsomässiga vinster att göra, både fysiska och psykiska, på att skaffa dig bra kost och motionsvanor. Några aktiva, medvetna val och du är där, du är allvarligt frisk.

20120407-003036.jpg

20120407-003048.jpg

Bilderna fick lite beskärning och ändrade färger i Instagram-appen men annars är inget ändrat!

Christin