…och om vi inte rör oss förlorar vi det som egentligen är normalt för oss.
Citat från F&S utbildningsbok

Det är så sant och det säger en del om hur konstigt vi egentligen tänker. Ofta säger vi nämligen att träningen ger oss friskare hjärta och kärl, ökad fettförbränning, ökad endorfinhalt, förbättrat immunförsvar och så vidare. Men det är egentligen det normala att ha alla dom här bra sakerna! Att inte ha det är onormalt! Vi är skapta för att röra på oss!

Just nu håller jag på att förbereda mig inför steg 1 i min instruktörsutbildning på Friskis & Svettis. Kursen äger rum 29/3-1/4 och det ska bli så spännande! Min mentor Ulrika var här idag och vi pratade massor runt kroppen, träning, säkerhet, glädje och Friskis. För mig är träning på Friskis detsamma som GLÄDJE, att jag blir vältränad och stark kommer som en bonus. Jag hoppas att jag ska bli lika duktig på att förmedla rörelseglädjen till mina deltagare som Ulrika är, hon är en fantastiskt inspirerande person som sätter ihop kluriga och roliga pass med musik som är klockren. Jag är så tacksam över att hon ville vara min mentor, jag känner mig privilegierad!

Efter steg 1 ska jag göra ett teoretiskt prov. I sommar ska jag gå steg 2. Efter det ska jag sätta ihop ett pass som jag kommer att bli diplomerad på. Till höstterminen kommer jag att börja leda pass på F&S i Landskrona. I vår ska jag och Ulrika på en inspirationsdag i Malmö; med tre träningspass, föreläsning och lunch. Längtar! Kommer att skriva om det i bloggen, har skapat en ny kategori för det. Väldigt taggad men också skiträdd!

Jag ska inte leda yoga och jag vet inte om vi kommer att få detta i Landskrona men en nyhet som F&S Riks lanserar i år är Yoga Familj. Det låter ju jättesmart, man får alla röra på sig och man göra något tillsammans. Det är en lugn aktivitet, som motvikt till alla tider att passa och den hetsiga vardag som både stor och liten många gånger har.

Vi har jobbat ett tag med att bredda utbudet för barn och ungdomar i Friskis&Svettis. Som ett led i den ambitionen kommer nu Yoga familj, ett pass med lugn träning även för barn 6 – 12 år.
Man kan säga att det är två saker som utmärker Yoga familj. Den ena är tillsammanskänslan, den andra är lugnet. I Yoga familj uppstår en ostörd närhet mellan förälder och barn. Det betyder inte att det här är ett gravallvarligt pass. Tvärtom är Yoga familj ett lekfullt pass som höjer pulsen för att sedan återvända till lugnet med fokus på andning och medvetna sinnesupplevelser. Parövningar som stärker tilliten finns också med.

Rör på dig! Det är roligt!