Blev i mitt fall tio terminer eftersom jag tog en sväng till Örebro. Och av alla dessa terminer återstår bara tre. Ojojoj hur är det möjligt? Om du tvekar att ge dig på en längre utbildning just för att den är lång – tveka inte. Det går så oerhört fort.

Efter denna terminen är jag klar med basnivån på juristutbildningen i Lund och ska börja på den avancerade nivån. Den avancerade nivån innehåller två terminer med fördjupningskurser och en termin med examensarbete. Varje termin är 30hp och fördjupningskurserna är 15hp, så man läser två kurser per termin. Ansökan om fördjupningskurser ska snart göras och jag har börjat planera. I en perfekt värld skulle det se ut så här:

VT 2012
del 1   Environmental Law in an International Context 15hp
del 2 15hp Ämne? Kanske något inom geologi eller miljökunskap, alltså andra institutioner än Juridicum men ämnen som berör det jag tänkt fördjupa mig inom nämligen miljörätt. Väntar på svar från deras studievägledare.

Sommaren 2012 Arbetsplatsanknutet utredningsarbete (APU) 15hp. Detta räknas till en övrig kurs och är den enda som kan läsas under sommaren. Jag är väldigt intresserad av det (av flera anledningar bland annat skulle jag bli färdig en halv termin tidigare) och har en praktikplats på lut.

HT 2012
del 1 Förvaltningsrättslig fördjupningskurs 15hp
del 2 Examensarbete 30hp. Om det är möjligt vill jag åka till våra vänner i Laos och skriva uppsatsen. Examensarbetet ska enligt denna planen vara klart kring mars 2013 och sedan kastas man ut i verkligheten… Men både APU, Förvaltningsrättslig fördjupningskurs och examensabete skulle ha flera anknytningar till arbetslivet så jag tror att jag kommer vara förberedd.

Bild från 2006 när vi besökte Petter och Helena.
Sedan dess har planerna på exjobb hos dem funnits.