Har du kollat Lallersteds bea? Den ska vara utan tillsatser. Jag brukar köpa den. Får den godkänt av dig?
Fick denna frågan bland kommentarerna förra veckan. Jag sprang på Lallerstedts bea och kikade på den. Så här ser det ut jämfört med Druvans som mitt val föll på förra veckan:

Lallerstedt
Rapsolja, äggula, vinäger, vatten, salt, dragon, peppar, kryddor, smörarom, maltodextrin av majs, färgämne kurkumin, konserveringsmedel E202, E211

Mina tankar:
Smörarom?
Maltodextrin har ett GI på 96, det är ett sötningsmedel. Vanligt socker har GI 68. (från boken Sanningen om GI av Paulún)
Färgämne kurkumin?
Konserveringsmedel
E202: kaliumsorbat. Konserveringsmedel som främst motverkar jäst- och mögelsvampar, men även vissa bakterier. Salt av sorbinsyra. Syntetiskt framställt, annars finns sorbinsyra i rönnbär.
E211: natriumbensoat. Konserveringsmedel som främst motverkar jäst- och mögelsvampar, men även vissa bakterier. Salt av bensoesyra. Syntetiskt framställt, annars finns bensoesyra i bl.a. lingon.(från boken Den hemlige kocken av M-E Nilsson)

Druvans
Rapsolja, vatten, äggula, ättiksprit, druvsocker, kryddor, salt, arom, färgämne (betakaroten), konserveringsmedel (natriumbensoat, kaliumsorbat)

Mina tankar:
Druvsocker…det går nog snabbt ut i blodet låter det som.
Arom?
Färgämne betakaroten naturligt från morötter eller syntetiskt framställt. Oklart hur det är framställt i detta fallet.
Konserveringsmedel = samma som ovan

Ja detta är tydligen vad som ”måste” till i köpt bea. Ganska samma samma. När jag handlade hade maltodextrin bitit sig fast i minnet som no-no men jag är inte säker på att druvsocker är bättre, det kommer dessutom väldigt tidigt i förteckningen. Totalt sett blir det kanske samma mängd sötning i såserna? För övrigt känns det som om Druvan försöker städa sin innehållsförteckning genom att inte ange e-numren på konserveringsmedlen och ev färgämnet. Den smakade dessutom ganska mycket vinäger.

Min slutsats är enkel, gör man såsen själv kan man slippa mycket skit. Om man inte orkar/hinner så ta en som du gillar. De innehåller i stort sett samma saker. Men finns det en sort med ännu färre ingredienser – välj den!

20111113-232534.jpg