20111109-102305.jpg

Några produkter från veckans handling som är vinnare i min bok. De har få onödiga tillsatser av färgämnen, smakämnen och annat som inte ska behöva finnas i mat.

Jordnötssmöret tex har 99,3% ekologiska jordnötter och lite salt i sig. Den första jordnötssmörburken jag tog i hade socker som första ingrediens!!! Det borde vara olagligt att tillsätta socker på det viset. Jag ska by the way göra GI snickers med jordnötssmöret men annars kan man ju ha det som pålägg eller mellanmål.

Sillen ska användas till en sillröra á la skärgårdssill i helgen. Vanlig sill som senapssill, skärgårdssill osv brukar tyvärr ha mycket onödigt socker i sig och nu ska jag prova att göra det själv. Väldigt få konstiga tillsatser i denna 5 minuters sill.

Korven är som ni ser ICAs egna och har bra kötthalt. Minst 70% vill jag ha och här står det tydligt även att det är svenskt kött. Den har lite druvsocker och annat skit i sig men förhållandevis lite. Dessutom gillar jag den stilrena etiketten🙂

Bearnesesåsen kommer från Druvan och var en av få eller den enda som inte innehöll maltodextrin. Jag har inte helt koll på vad det är men någon typ av stärkelse/kolhydrat som är helt onödigt. Druvan har vissa andra konstiga tillsatser och jag föredrar egentligen att göra själv. Om man undviker hel- och halvfabrikat så undviker man merparten av konstiga E-ämnen och onödigt socker. Tänk en del produkter har hela noveller till innehållsförteckningar. Ska det vara så svårt att göra bra livsmedel???