Här skulle det varit ett inlägg där jag recenserade en produkt från SmartPhoto. Det är det dock inte då jag slutat som ”testpilot” hos dem. Detta av två anledningar;

1. När jag skulle skriva inlägget om den senast testade produkten inser jag att de lagt till ett avtalsvillkor i instruktionerna för hur inlägget skulle se ut. De ville att jag inte skulle publicera något annat inlägg på 24h. Detta i sig kan ses som ett rimligt villkor OM det föregåtts av en diskussion. Vårt samarbete var inte alls beslutat att se ut så, detta villkor lades in sist i en formaliatext. Det tycker jag är att utnyttja sina ”bloggpiloter” och det vill jag inte ställa upp på.

2. Bidragande orsak. När jag senast gjorde en beställning, helt privat, och inte blev nöjd med dess färger så var det väldigt svårt att reklamera den. Deras instruktioner och Postens rutiner stämde inte alls överens, det fanns inte korrekta adressuppgifter osv. Tror det tog 10 dagar att få iväg paketet till dem och då kunde de inte betala tillbaka pengarna för mitt portoutlägg! (Jag har det tillgodo att beställa för, så det var ju ok.) Nog för att man strävar efter att alla kunder ska vara nöjda men man måste nog ta med i beräkningen att en och annan reklamation kommer göras och ha rutiner för det.

Vad som också stört mig är attityden i kontakten med företaget. Så länge allt löper på är det positivt och bra, men har man synpunkter eller problem så bemöts dom oproffsigt.
Att göra ”reklam” för detta företag genom att recensera produkterna på min blogg känns inte rätt. Tråkigt att dom inte kan kombinera sina bra produkter, sina låga priser med en bra kundservice – även när det gäller mindre roliga saker. Tråkigt också för att jag varit kund i säkert 10 år, ända sedan de hette ExtraFilm.

Så var köper ni era fotoprodukter? *påjaktefternyleverantör*

