Här kommer några frågor och svar som droppat in. Jag vill understryka att jag inte på något sätt är utbildad inom kost utan enbart har min egen erfarenhet och det jag läst mig till att referera till. Fler inlägg finns under ”så kom jag iform med GI” uppe till höger.

Först ut var A:
H tipsade mig om din blogg. Försöker nämligen hålla mig till GI, så nu är jag inne och läser den varje dag:) Du inspirerar verkligen! Tack snälla för de:) Men ibland är de så himla svårt o hålla det tycker jag. När man ska ut o äta,(brukar oftast gå bra) när man är ute och åker (fast man får väl planera helt enkelt) när man bli riktigt sugen på godis eller chips.. Kan man ”unna” sig ibland?..eller det klart man kan, men när jag unnar mig får jag nämligen dålig samvete:( sen bli man ju påmind om sina ”snedsteg” när magen krånglar. Den är nog största anledningen till att jag försöker hålla mig till GI (stressmage och grejer) men om man går ner i vikt också så är det ju bara ett plus;) Hur fixar du det? Tacksam för tips!:)

Hej Snäckan! Svaret beror nog lite på vilken fas du är i. Under rivstart när jag ville gå ner i vikt var jag stenhård och om jag inte var det gick jag upp ganska mycket, kroppen överreagerade och det tog ett par dagar innan förbränningen startade igen.
Men nu i balansfas så unnar jag mig saker nästan varje vecka. Förra veckan blev det ljust bröd på en grekisk restaurang och denna en halv pizza men aj vad magen blev knäpp! Popkorn kan jag smyga in ibland, det mår jag inte dåligt av. Läste att Paulun skrev 80% nyttigt 20% unna sig. Huvudsaken är väl att man inte faller in i att unna sig varje dag, och flera gånger om dagen. Så gjorde jag innan!
Sedan finns det ju massa gi-gott och det planerar jag in varje helg. Ute brukar jag välja det som är mest gi, ibland be dem byta något mot sallad osv. Kebabtallrik funkar ju och GI burgare på Max, mums!

Sedan Sandra:
Jag funderar på att börja med GI och rivstart och vill investera i någon bra bok. Vilken/vilka tycker du är bäst?
Har du tips på enkla rätter man kan äta under rivstart och vad ska man absolut undvika (kortfattat)?
Kan man äta yoghurt med bär till frukost under rivstarten?
Är i behov av snabblagad mat i veckorna då jag ofta har bråttom på morgonen och kommer hem rätt sent.

Hej Sandra,
Den första boken jag kom i kontakt med var GI dag för dag av Ola Lauritzon. Jag tyckte om den för att den dels hade 30 olika recept och dels förklarade filosofin bakom GI. Jag som tidigare inte kunde någonting om ämnet hade stor nytta av det, att förstå hur insulin utsöndringen fungerar, att kunna sortera livsmedel i snabba och långsamma i huvudet. Så jag satt ofta och läste i den på kvällarna! Varje dag hade även en liten peppingruta där det stod något om hur man kunde känna sig, om träning osv. Allt man behöver veta för att komma igång! Det finns säkert många bra böcker, men jag har fastnat för dem av Ola Lauritzon och även Ulrika Davidsson. Bäst tycker jag om GI dag för dag (som nu är utlånad, jag lånar gärna ut den så detta är andra rundan!) och Lättlagad GI. Varje månad har Expressen en GI & Hälsa bilaga som är perfekt komplement. När man bläddrat igenom böckerna några gånger känns dom kanske inte så inspirerande längre. Perfekt då med nya recept en gång i månaden.
I GI dag för dag får du som sagt frukost, lunch och middagsrecept för 30 dagar. Tips kan vara ugnsbakad lax med täcke av creme fraiche och fetaost serverad med lätt kokt broccoli, taccosallad med tomatsalsa och creme fraiche, kyckling med mögelost och valnötter samt sallad.
Undvik generellt sett vitt bröd, pasta, potatis, socker, godis, kakor, couscous, ris, corn flakes och liknande. Bra listor brukar också finnas i böckerna.
Yoghurt, osötad neutral 3%, med bär är en uuuutmärkt GI frukost i båda faserna! Lägg till lite hasselnötter och pumpafrön så mättar det lite mer.
Jag har just beställt Olas bok Snabblagad GI. Så fort jag kunnat prova den kommer en recention, men den utlovar 100 snabba, nyttiga recept!

Och sedan Amran:
Hej! Jag har av en slump lyckats hamna här på din blogg. Jag har en del GI-funderingar, kan man gå ner i vikt och se resultat om man äter enligt GI fas 2 eller 3? Jag vill kunna äta fil eller turkisk yoghurt eller gröt med banan och mjölk till frukost ibland. Är detta okej? Har hört att banan är ett stort NO NO. Jag har försökt mig på GI fas 1 men det går inget bra känner jag, någon gång under dagen blir det förstört eller nån dag i veckan då något med kolhydrater slinker ner. Jag älskar bröd men ska baka ett eget utan sirap ist tänkte jag. Snälla ge mig tips på hur jag ska göra för att äta rätt. Jag vill gå ner i vikt men inte vara alldeles för strikt heller. Så min största fråga är just, kan man gå ner i vikt med GI om man slutar med sötsaker (vilket jag inte alls äter ofta) och snabba kolhydrater och äter enligt balansfasen. Jag vill väga 53-55 men inte mer och just nu kanske jag ligger på 56-59 och jag är inte nöjd med magen och mina ”love handles” som hänger ut när jag exempelvis har på mig jeans. In need of help!

Hej Amran!
Det är en jättesvår fråga du ställer, den är så individuell och beror på så många olika faktorer! Men generellt tror jag att man kan gå ner i vikt genom att sluta med de snabbaste kolhydraterna och i övrigt äta enligt balansfas, ja. Kanske tar det längre tid? En sak vill jag berätta och det är att jag gick ner 14 kg på 15 veckor. Sedan tog det flera månader att gå ner de sista 2 kg och därefter stannade viktnedgången av, trots att jag då åt precis likadant som från dag 1! Det tolkar jag som 1. det är svårt att finslipa vikten, 2. att min kropp kommit i balans. GI är ingen garanterad viktnedgång utan snarare en balansering. Kroppen vet vad du ska väga och ger du den rätt livsmedel så hittar den dit. Med undantag för sönderbantade, livrädda kroppar och vissa sjukdomstillstånd. GI handlar inte heller bara om vikten. Det handlar om att få ett jämt blodsocker som är betydligt behagligare för både dig själv och andra (haha) och även är bättre för din kropp. Att ständigt ha högtblodsocker/toppar sliter på kroppen och kan i förlängningen leda till diabetes och andra sjukdomar. Att inte äta så mycket snabba kolhydrater är också oftast positivt på magproblem som i mitt fall IBS.

Ja det var mina tankar till Er! Hoppas att det varit till nytta. Återigen, det är bara mina erfarenheter.

Personligen har jag funderat lite på om GI kan passa alla. De största invändningarna verkar vara att man saknar bröd och pasta.
Svenskar är helt galna i mackor, 8 smörgåsar om dagen kampanjen var verkligen lyckad… I balansfas kan man visst det äta bröd, 1-2 surdegssmörgåsar. Osötade och gärna med hela korn i.
Samma med pasta. Det verkar vara så svårt för många! Men det finns goda alternativ, quinoa, brysselkål, sockerärtor, bönor, broccoli, zuchini pasta. Man kan även ta fullkornspasta, men det är ganska liten skillnad mellan den och den den vanliga. Så i det läget är det nog viktigast att tänka på mängden, som en liten knytnäve – inte hela jäkla tallriken!! Tänk köttfärssås och spagetti inte tvärtom… Men i övrigt så är det ju inget konstigt! Inga svåra saker. Det tar 2-3 månader att lära sig alla nya livsmedel och tänket men sedan är det som att cykla. Så visst kan GI passa alla….om man vill………

Förresten, glöm inte mellanmålen! Du måste stoppa in bränsle med jämna mellanrum för att hålla förbränningen igång.

Och…. nä, det är enklare att ni köper en bok😉

20111007-084348.jpg