Likt en discjockey slänger jag in ett önskat inlägg, vad är bra att ha hemma?

20110911-111440.jpg
Istället för pasta, potatis och ris. Kålen och broccolin ätes rå eller lät kokat.

20110911-112029.jpg
Ost: smakar gudomligt och mättar
Lök: sätter god smak
Grädde, crème fraîche, smör: i såser
Ägg: i pajer, till frukost, omelett, mellanmål -allt!!

20110911-112625.jpg
Bönor: mättande i sallad
Nötter och frön: i sallad, på omelett, på ost, i maträtter
Tonfisk: sallad, röra
Svamp: i alla dess former, gott och nyttigt

20110911-113058.jpg
Choklad med minst 70% kakaohalt
Jordnötter (helst naturella så man slipper konstiga oljor, men det mäktar jag inte med)
Honung när du vill söta något, akta dig för att väcka sötsuget dock!

20110911-113658.jpg
Matvete, väldigt gott! Åt dock inte det, quinoa eller fullkornspasta i rivstarten. Då höll jag nere alla kolhydrater, även långsamma.
Buljong
Olja och vinäger

20110911-114322.jpg
Avokado, nyttigt och mättande. Röra, som den är eller i sallad
Majonäs, i röror och istället för smör på mackan – om brödet börjar kännas torrt! Annars är jag utan.
Kräftstjärtar, i röror och grytor, på omelett till mellanmål.
Fruset: köttfärs, fisk, kyckling, bacon, räkor

20110911-114922.jpg
3% yoghurt, tillsammans med müsli eller i smoothie
Osötat fullkornsbröd bakat på surdeg. Försiktig i rivstarten bara!
Egen müsli. Finns i lösvikt där jag tar puffat quinoa och dinkelflingor. Sedan köper jag små påsar med pumpafrön, linfrön och pylliumfrön. Kolla kg-priset, vissa saker billigare i påse än lösvikt och tvärt om.
Glömde ta bild på: frusna bär. I smoothie och på yoghurt.

Ja det var nog det! Mina favoriter som alltid finns hemma. Direkt ut mitt skafferi en söndag, veckohandling sker på tisdag och trots det känns det proppfullt med användbara saker! Vetemjöl, socker, majsenamjöl, potatismjöl, pulversåser, ketchup, pulvermos, färdiga saker på burk mm åkte ut när jag började med GI och sedan dess har jag inte köpt hem det.

