Jag fick ett mejl från en person som heter Hanna. Hon berättade att hon var sugen på att börja äta sunt och träna men inte riktigt kommer till skott. Hade jag kanske några tips?

Man ska veta att jag tidigare inte var någon sund person. Mackor, pasta, ingen mat alls, pizza, chips till kvällsmat – ja så höll det på.
Man ska även veta att jag började träna så sent som mars 2010. Innan dess har jag sysslat med hästar som visserligen är träning på sitt sätt men jag intalade mig själv att jag inte behövde träna.
Man kan också ha i minnet att jag aldrig varit någon plugghäst och att ingen ur min familj läst någon högre utbildning.

Länge var sund mat, träning och utbildning på universitet inget alternativ för mig.

Inte för att jag inte ville, men det fanns helt enkelt inte på kartan. Jag visste inte hur man gjorde. Jag trodde nog inte att jag kunde heller. Men någonstans på vägen hände något och jag insåg att alla kan göra allt dom vill. Insikten att jag kan göra precis vad jag vill i hela världen är rätt mäktig. Veta att det är jag som bestämmer här. Men det finns två viktiga rekvisit i denna regel, VILL och GÖRA. Du måste vilja, inte bara tycka att du borde. Du måste även göra det, inte bara önska dig resultatet.

Har man ett specifikt mål som sund hälsa genom nyttig mat och träning blir det ju enklare än om man ”bara vill bli nyttig”, eller ”sluta svulla”. Redan där har man kommit en bit på vägen. Målsättningen är viktig.  Sätt inte för höga mål. Låt dem utvecklas under tiden. Börja inte med allt samtidigt. Eller gör det, om du vill. Sätt delmål. Fira dig själv när du nått ett mål. Berätta gärna för folk runt om dig, för de kommer att berömma dig när du berättar att du nått ett mål. Och det berömmet kommer att stärka dig.

När du ändrar dina vanor, gör en stor förändring, så kommer det att kännas pissigt ibland. Förhoppningsvis kommer positiva resultat ganska fort, ta fasta på dem. Låt dem uppfylla dig. Tänk på din målbild. Tänk att du vill längre bort ifrån det du lämnar. Ta ett steg i taget, ett andetag åt gången. Det är bara att fortsätta. Du har ju bestämt dig för att göra detta, du vill ju. Gör lite lite varje dag och på en vecka har du kommit ganska långt.

När det gäller mat så tar det ett par veckor, någon månad, att vänja sig. Man måste köpa nya saker, man måste lära sig nya livsmedel. Inte all mat kommer att vara god. Men kämpar man sig igenom det. Planerar sina menyer och veckohandlar, då blir det snart en rutin som du inte vill bryta. Som du inte klarar dig utan.

Träningen. Jag gick igår på mitt första pass sedan i slutet av maj. Köpte nya träningsbyxor och åkte dit. Det är bara att göra det. När man är där är det skitjobbigt men ändå skönt och du kommer att tacka dig själv. Mitt mål är 2-3 pass i veckan och varje vecka ser olika ut pga schemat i skolan. Så en dag i veckan ser jag över vilka pass jag kommer att kunna ta den kommande veckan. Sedan skriver jag in dem i min kalender och planerar övriga aktiviteter utifrån det, ser till att jag ätit ordentligt den dagen till exempel.

Sammanfattningsvis;

Alla kan göra allt. Du äger ditt liv. Bara för att du inte gjort en sak tidigare betyder det inte att du inte får prova, alla FÅR göra allt.
Sätt mål. Fira dig själv.
Ta ett andetag åt gången.
Gör veckomenyer och storhandla.
Planera in din träning.

Det är bara att göra det. Det är enklare än du tror.
Go girl!
Hör av dig om jag kan hjälpa dig!

 Bilden hittad på internet. Fin tyckte jag.