Lördagen var ingen rolig dag. Jag hade noll energi och var så trött. Lite huvudvärk också. Framåt kvällen gav det med sig men jag ska erkänna att jag började tveka och undra om det verkligen är värt det?! Jag har inte riktigt fattat HUR avgiftningen går till eller varför man mår dåligt av den.

När man inte hettar upp maten så bevaras flera enzymer som främjar matsmältningen, det blir då inte så jobbigt för oss att ta hand om näringen och vi ska liksom spara energi. Det är även mer näring i maten. Men vad är det som gör att man först mår dåligt?

Att inte äta så mycket protein avlastar levern, protein tar extra kraft att bryta ner och levern ska få jobba med att bryta ner toxiner och rensa ut slagg. Men kommer det ut i kroppen på något sätt?

”De första dagarna jobbar kroppen med att bryta ner och rensa och då är många sk fria radikaler i omlopp. Du kan känna dig hängig och få ont i kroppen och vara trött och frusen. Efter 4-5 dagar är det över och nu får du istället uppleva den omtalade energin.”

Hmm ja jag fattar ändå inte riktigt men hänger i. Bara att ta en dag åt gången. En fot framför den andra. Sedan är man i mål.

20110820-223957.jpg
Igår åt jag bovetegröt, quinoasallad med halloumi och granatäpple, mandelmuffins och frökex med chèvreost från Hven. Ost från get och får är det enda animaliska proteinet som ingår i detoxen.

Fick en fråga om det inte är lite jobbigt att riva och fixa, konstiga ingredienser osv.
Svar: jo. Förändringar är jobbiga tycker jag. Man får ha receptboken i ena handen och laga mat med den andra. Springa som en vante i affären. Det tar längre tid. Allt är inte gott.
MEN, det är värt det! Man lär sig! Så kände jag med GI också i 1-3 veckor. Tänk om jag gett upp då, då hade jag fortfarande haft min badring och stora magproblem.
Så mitt tips är att man förbereder sig noga, försäkrar sig om att man är beredd. Handlar för minst 4 dagar. Är medveten om att man blir trött i x antal dagar. Sen är det bara å köra🙂