Jag är en person som gärna vill förstå varför jag ska göra på ett visst sätt. Hur det hänger ihop. Jag är också ganska otålig så jag är ingen insnöad expert, men jag vill gärna läsa och höra erfarenheter och fakta. Oavsett om det gäller höns, växter, träning eller något annat jag fått intresse för. Jag läser böcker, googlar och frågar.

Därför sitter jag då och då med nästan i min Raw Food bok. Intressanta saker jag läst är:
”Den totala sockerförbrukningen ligger på en stabil nivå, och 80 procent av det socker vi får i oss kommer via hel- och halvfabrikat. År 1960 var den siffran 35 procent.”
”Transfetter är inte ett naturligt fett, utan det har framställts av billiga vegetabiliska oljor som behandlats kemiskt för att göra fettet flytande och mindre benäget att härskna. Detta fett samlas i kroppen och bryts inte ner vid ämnesomsättningen.”
”Kaffe är ett av världens mest besprutade livsmedel.”
”Under en vanlig morgonrutin är det inte ovanligt att vi kommer i kontakt med 30-40 olika kemikalier.” (Schampo, balsam, duschcréme, hudcréme, roll-on, dagcréme, foundation, rouge, mascara, ögonskugga, tandkräm, läppglans, parfym, hårmousse och spray etc.)

20110819-154429.jpg
Bilder från boken.

Igår åt jag bovetegröten, Raw Food soppan, bananmosse och ”pizza” med fetaost och ajvar relish. Mådde bra, hade lite lite huvudvärk och var trött! Men jag somnade ju också sent i torsdags. Idag är jag supertrött här på morgonen. Stod att man kunde vara det i ett par dagar innan det vänder!