Jag är helt förälskad i irisar! Främst de som är mer sirliga och delikata. I vår trädgård knoppas och blommar nu denna favorit. Och just denna växt har varit i min vård i 9 år, vi tog med den när vi flyttade hit. Den kommer från den gamla koloniträdgård vi tidigare bodde i. Aldrig förr har den haft så mycket knoppar som i år och jag är överlycklig! Äntligen har den fått ett läge och en jordmån den trivs med.

Min lilla brudbukett bestod av iris från den egna trädgården med ett vitt band om. Det året blommade dom alltså första veckan i juni. I år har de redan börjat. I verkligheten är den snarare lila än blå.

I trädgården finns även några få ”Ebba-irisar”. En råkade jag bryta av och den finns nu på toa. Lite svår att ta foto på!

20110522-155925.jpg

Skulle gärna haft en liten tuss med vita också, de jag såg i Lödde i helgen var så vackra. Får fundera ut var de ska stå, vill ju gärna se dem så mycket som möjligt. De från kolonin ser jag från köksfönstret.

