Agda

Som ni vet var det en av våra hönor, Agda, som flög vidare förra veckan. Vi lämnade henne till SVA för obduktion. Eftersom hon inte var så gammal och inte visade några tecken på sjukdom kändes det viktigt att få veta orsaken till att hon dog. Svaret kom i början på veckan och hon hade Mareks sjukdom. Den påverkar nerverna och diagnos kan enbart ställas genom obduktion.

Nerverna förtjockas (nederst på bilden) och det kan hönan inte leva med, dödligheten är närapå 100%. Sjukdomen går inte att bota eller behandla.

Jag konsulterade internetforumet www.alternativ.nu där det finns väldigt många personer som är kunniga inom djur, odling, bygge mm. Tillsammans kunde vi dra slutsatsen att Agdas sjukdom inte var kraftigt utvecklat men ändå orsakat ett nedsatt försvar och att hon därför inte kunde stå emot andra påfrestningar. I analyssvaret kunde jag nämligen läsa att hon hade flera olika inflammationer i inre organ.
Sjukdomen orsakas utav ett virus men de allra flesta djur föds med en genetisk immunitet mot sjukdomen och insjuknar aldrig. De kan alltså leva sida vid sida med ett sjukt djur utan att drabbas.

Slutsatsen jag drar är att jag inte kunde gjort något för att förebygga eller undvika det som hände. Höns är i likhet med många andra djur duktiga på att dölja om det är sjuka. Jag behöver inte heller vara orolig för de andra hönsen. Det känns väldigt bra att veta, ni må tro att det är jobbigt att ett djur man har i sin vård, som man tagit på sitt anvar, dör tillsynes utan anledning.

Nu hoppas vi att någon av de andra tjejerna snart vill lägga sig och ruva. Då kommer jag att köpa ägg från någon annan uppfödare och låta kycklingar komma till världen.


Våra höns är av rasen dvärgkochin och de har fjädrar ända ner på fötterna!

Nilla

