Ingen raketforskning utan klassiska tips!

Veckohandla, med lista!
Det blir mer ekonomiskt att åka till en större affär och du köper bara det du ska ha. Du kan dessutom matcha din veckohandling med veckans reklamblad. Du kommer garanterat att slänga mindre mat på detta sättet också.

Handla inte hungrig… Köp inte godis, glass och kakor. Har du det inte hemma är det mycket lättare att undvika!

Titta på kilopriset när du väljer märke. Testa lågprismärken, många gånger är dom lika bra eller bättre jämfört med dyra märkesvaror.

Köp storpack och frys in.

Köp ost när den kostar 39-49kr/kg. Om det är en stor ost kan du dela den och lägga i täta påsar. Om du har rena händer och redskap klarar den sig i kylen! Skulle den bli möglig är det ok att hyvla bort, du behöver inte slänga hela osten.


Platta ut köttfärsen så tar den mindre plats i frysen och tinar fortare!


Blanda egen müsli så blir den garanterat GI. Jag tar puffad quinoa, dinkelpuffar, pumpafrön och psylliumfrön från müslibaren från Risenta och sedan köper jag dinkelflingor och linfrön i vanliga förpackningar då det har lägre kilopris.


Stor ost som delas i 4 delar.

Hoppas att detta kan glädja någon! Det ska tilläggas att jag varit duktig på detta i ca ett år. Innan dess var jag kass! Åt mackor och snabbmat, eller popkorn. Handlade inte klokt. Men tydligen kan man lära sig! Och det gör skillnad i kropp och plånbok.

Vi handlar för ca 650-750,- i veckan. Två vuxna personer. Vi äter sällan ute och det enda godiset är nötter och mörk choklad. Det vi skulle kunna bli bättre på är att äta säsongsenligt, det är inget jag tänker på idag. Men det blir nog automatiskt så när man köper sådant som erbjuds till bra pris 🙂

Annonser