Kunde inte stå emot frestelsen att gå ut och fota mina små dunbollar. Men jag är lite ovan vid min kamera, de rör sig hela tiden och utrymmet var begränsat så några mästerverk är det inte. Det vanligaste man får se är detta:
Rumpor!!! Hönskompisarna har ständigt näbben i backen, pickar och undersöker. Kanske kan man hitta något ätbart. Just denna rumpa tillhör vår tupp, Biffen. Han har längre stjärtfjädrar än sina brudar.
Utanför H-huset. Några små grässtrån finns det. Och man kan äta dem från trösklen, så man slipper gå ut och bli blöt om fossingarna.
Här har ni Snövit! Synd att fokus blev på bröstet, annars kunde det blivit en riktigt fin bild.

Här har ni Snötvit och LillasysterHär har ni Nilla och Biffen. Som ni ser har tuppen även längre fjädrar i halskragen samt större kamm och slör (hakklapparna).
Se så liten Nilla ser ut!! Hon tog sig för att rugga mitt i vintern och hennes fjädrar har precis börjat växa ut. Hela processen tar ca 6 veckor. Agda ruggade tidigare i höstas och är ju hur fin som helst nu.
Detta är vackra Agda! En riktig dunboll, först på plats vid allt ätbart.Lillasyster visar upp riktigt fina befjädrade ben!
Åh jag önskar att jag kunde ha dem inne 😉

